Bereken gratis BPM

Vul het formulier in en we sturen je zo snel mogelijk gratis en geheel vrijblijvend een indicatie toe van de BPM op de door jou in te voeren auto.

Bereken BPM gratis!

24 mei 2019

Ook Duitse merken gaan nu volop elektrisch rijden

Het heeft even geduurd, maar mede door het enorme succes van Tesla zijn nu ook de grote Duitse automerken definitief om: de toekomst van autorijden is elektrisch.

Met name Volkswagen (inclusief onder andere Audi, Skoda en SEAT) hield lang vast aan het gebruik van de bekende benzine- en dieselmotoren omdat ze erg goed verdiende aan de huidige technieken en volop investeren op elektrisch rijden nu eenmaal forse investeringen met zich meebrengt. Maar men zet nu grote stappen.

Elektrische ID.3

Een belangrijk signaal gaf Volkswagen eerder deze maand met de aankondiging van de elektrische ID.3, de elektrische hatchback die als eerste auto is gebaseerd op het MEB-platform en die halverwege volgend jaar in de showroom moet staan. En het bedrijf heeft deze auto ook maar direct in één uitvoering bestelbaar gemaakt. Deze eerste uitvoering, de ID.3 1ST, zal in september z’n première beleven tijdens de IAA autoshow in Frankfurt. Uiteindelijk zullen er drie versies beschikbaar komen met een range van 330 tot 550 kilometer.

En die bekendmaking was niet tegen dovenmansoren: op de dag na de onthulling van de nieuwe, relatief goedkope elektrische Volkswagen hebben al meer dan 10.000 potentiële kopers een aanbetalingen van duizend euro gedaan om zo een productieplek te reserveren! En dat voor een auto waarvan niemand nog weet hoe deze eruit gaat zien…

Bij Volkswagen is men er van overtuigd dat het merk uiteindelijk een hoofdrol zal gaan spelen in de elektrisch-rijden-markt en dat men het succesvolle Tesla naar de kroon zal kunnen steken. Of zoals Volkswagen-baas Herbert Diess het eerder verwoordde: “Wij zijn groot, wereldwijd actief en hebben ook voordelen bij schaalverandering, het opstarten van fabrieken en het uitrollen van het bedrijf. Dat zal ons geluk zijn in de komende jaren.”

Accu of brandstofcellen?

Overigens is er nog wel een groot vraagteken bij het toekomstig elektrisch rijden. Want waar gaat de massa uiteindelijk op rijden? Volkswagen, Duitslands grootste autobouwer zet, om te beginnen dus met de ID.3, volledig in op het gebruik van accu’s. Maar het Duitse Bosch, ’s werelds grootste leverancier van een groot aantal verschillende auto-onderdelen, heeft al z’n pijlen gericht op brandstofcellen met waterstof en kondigde deze maand aan om groots te gaan investeren in brandstofcellen. Deze zijn duurder en ook een stuk groter/zwaarder maar men denkt toch dat rond 2030 een vijfde van alle elektrovoertuigen op brandstofcellen loopt.

Uiteindelijk zal de grote winnaar van al deze dadendrang en concurrentie natuurlijk de consument moeten worden. En het milieu dat volop zal profiteren van het groene rijden...

Wil je voor jouw nieuwe elektrische auto weten wat de BPM is bij import? Doe de gratis BPM-check.


Bepaal zelf je pakket

Geïnteresseerd in het importeren van je auto? Stel dan je eigen pakket samen!

Stel zelf samen!